מה גורם לפריצת דיסק? מזהים מוקדם

מה גורם לפריצת דיסק וכיצד למנוע אותה?

הערכות ומחקרים עדכניים טוענים, כי פריצות דיסק קיימות בדרגה כזאת או אחרת בקרב שיעור גבוה למדי של אנשים בטווח רחב מאד של גילאים. רובם אינו סובל מזה כלל, ולמרות שבמשך שנים ייחסו כאבים ותסמינים נוספים לפריצת דיסק, הרי שכיום מבינים יותר ויותר, שאין זה כך.

עם זאת, ישנם מקרים בהם פריצת דיסק עלולה לגרום:

  • לכאב מקומי – כאב הממוקד בקרבת הדיסק הפגוע.
  • לכאב מוקרן – כמו כאבים סכיאטיים למשל, הבאים לידי ביטוי ברוב המקרים באחת מהרגליים, במקרים של פריצת דיסק בעמוד השדרה המותני הגורמת ללחץ על העצב הסכיאטי.
  • לשינויים תחושתיים כגון נימול, עקצוץ והירדמות של הגפיים ואף להיחלשות שרירים הקשורים לעצב כזה או אחר, הנתון ללחץ בעקבות הדיסק הפגוע.

פריצת דיסק המלווה בתסמינים היא עניין מאד לא נעים ויש לה השפעה משמעותית על איכות חייו של הסובל ממנה, לעיתים עד כדי חוסר יכולת לבצע פעולות יום-יומיות פשוטות וברורות מאליהן.

למידע נוסף לחצו כאן

 

מהי בעצם פריצת דיסק?

דיסקים הם מבנים סחוסיים המפרידים בין חוליות עמוד השדרה, מונעים את החיכוך ביניהן, משמשים כבולמי זעזועים ויחד עם השרירים השונים, מאפשרים תנועה גמישה, חלקה ומתואמת של עמוד השדרה.

הדיסק בנוי ממעטפת חיצונית קשיחה וסיבית ומליבה פנימית רכה, העשויה חומר רך וסמיך בעל מרקם ג'לטיני.

פריצת דיסק היא הדרגה החמורה ביותר של מצב בו המעטפת החיצונית של הדיסק נפגעת באופן המאפשר לחומר הרך שבליבה לצאת מתוכה ולבקוע החוצה. כשהמעטפת פגועה מאד, חלק גדול מהחומר הג'לטיני ולפעמים כולו, בוקע ויוצא ממקומו.

דרגה פחות חמורה של התופעה היא בלט הדיסק, והדרגה הקלה ביותר נקראת בקע דיסק.
מה גורם לפריצת דיסק? מזהים מוקדם
 

פריצת דיסק – איך מזהים אותה?

זיהוי ואבחון של פריצת דיסק נעשים ברוב המקרים כאשר אדם מתלונן על כאבי צוואר או גב ובעיקר כאשר נלווים אל הכאב תסמינים נוספים כגון אלה שתוארו קודם.

לרוב, כאשר מדובר על תסמינים מלבד הכאב, יהיו אלה שינויים תחושתיים בגפיים ושינויים בתפקוד שרירי הגפיים אך במקרים חמורים יתכנו גם קשיי שליטה בסוגרים ותופעות אחרות בהתאם למיקום הדיסק הפגוע ולעצבים המושפעים ממנו.

רוב פריצות הדיסק מתרחשות בעמוד השדרה המותני ובעיקר בטווח שבין חוליות L4 עד S1. זהו אזור של הגב הנושא בעומס גבוה מאד של משקל ושל טווח תנועה. אזור זה מעצבב, בין השאר, את הגפיים התחתונות ולכן תסמינים עצביים יבואו לידי ביטוי בעיקר ברגליים.

במקום השני, נמצאות פגיעות בעמוד השדרה הצווארי, בין חוליות C1 ל- C7. כאן, התסמינים יבואו לידי ביטוי בגפיים העליונות.

האבחון מבוצע על ידי אורתופד באמצעות סדרת שאלות ובדיקות פיזיות. זיהוי מדויק של מיקום והיקף הפגיעה מבוצע באמצעות בדיקות הדמיה כגון CT ו- MRI. בדיקת ה- MRI יודעת להדגים גם אם ועד כמה הדיסק הפרוץ בא במגע או מפעיל לחץ על העצבים העוברים בסמוך אליו.

 

איך למנוע פריצת דיסק?

פריצת דיסק נגרמת בין השאר, כחלק מתהליך שחיקה טבעי של הגוף, הנוטה להתקדם עם הגיל. על כך לצערנו, אין לנו שליטה. עם זאת, בהחלט יש לנו שליטה על גורמי סיכון הקשורים באורח החיים שאנו מנהלים:

  • עודף משקל –
    מוסיף עומס על העומס הרב ממילא שהגב צריך לעמוד בו. שמירה על משקל תקין תורמת להאטת תהליכי השחיקה הטבעיים ולפעמים, להקלה על תסמינים קיימים.
  • פעילות פיסית מאומצת מדי בשילוב עם יציבה לא נכונה –
    אין זה סוד שפעילות גופנית אינטנסיבית עלולה לגרום לנזק גופני כאשר אין מבצעים אותה בצורה נכונה, בהדרגה ותוך מתן מנוחה וזמן התאוששות לגוף. פציעות ופגיעות בגב הן אחד מסוגי פציעות הספורט הנפוצות.
  • ישיבה מרובה –
    אחד מתחלואי אורח החיים המודרני, שהמבנה האנטומי שלנו אינו ערוך להתמודד עמו.
    חשוב להקפיד על הפוגות תכופות ועל תנועה בתוך סדר יום המורכב משעות ישיבה ממושכות.
  • הרמת משאות כבדים –
    אחד הגורמים הנפוצים לפריצות דיסק. גם כאן, מדובר על עומס יתר גבוה וכאשר ההרמה מבוצעת בצורה לא נכונה, תוך רכינה קדימה של הגב וללא שימוש בברכיים ובשרירי הרגליים, הדרך לפגיעה בעמוד השדרה היא קצרה.

 

"צורי ברכה" – טיפול מן הטבע לכאבי גב, שרירים ומפרקים

אם אתם כבר סובלים מכאבי גב, כאבי פרקים, כאבים ראומטיים, או שרירים דואבים, אצלנו ב"צורי ברכה" תמצאו סדרות מוצרים טיפוליות איכותיות המוכרות והנמכרות ברחבי העולם ומקלות על שורה ארוכה של תסמינים עצביים ואחרים.

מוצרינו מאושרים כולם על ידי משרד הבריאות, בריאים, טבעיים, נטולי תופעות לוואי ונודעים ביעילותם.